Team.jpg

Het team

Het kernteam van  Lokaal is vier mensen sterk. De ene droomt van een villa in Monaco met Porsche (grapje), de andere van een mooiere wereld (geen grapje). Lees onze verhalen. Waarom we doen wat we doen. 

Sjarel

Sjarel

Werken en genieten: het leven van Sjarel Buysschaert zoals het lange tijd ging.

 

En toen kwam daar die zoon, Cyriel, een mooi ventje dat zijn papa met grote ogen aankeek.  En zijn wereld voorgoed veranderde.

 

Waar gaan we naartoe? Welke wereld wil ik mijn kinderen later nalaten? En wat kan ik zelf doen om die wereld een klein beetje beter te maken?

 

Aanvankelijk had Sjarel meer vragen dan antwoorden.

 

In zijn zoektocht naar sleutels voor de grote uitdagingen waar we voor staan, kwam hij onder meer op lokale voeding uit.

 

We eten elke dag drie keer. Door meer lokaal te eten, sparen we heel veel voedselkilometers uit, zorgen we ervoor dat boeren weer goed boeren en kunnen we nog lang genieten van de fantastische producten die we hier kweken en telen. 

 

Vanuit die insteek stampte hij mee een zelfoogstboerderij uit de grond, waar mensen een jaarabonnnement nemen en zelf kunnen plukken wat de boer heeft geteeld.

 

Maar de honger was nog niet gestild.

 

Zo kwam hij uit bij het idee van een overdekte boerenmarkt, waarbij naast lokale voeding ook het ontmoetingsaspect centraal staat. Samen met Bert Destoop verfijnde hij het concept en ging op zoek naar mensen die de droom mee konden waarmaken.

 

Wat hem vandaag intens gelukkig maakt? Een markt binnenstappen en zien hoe Lokaalmarkt in het hart van zoveel mensen zit genesteld. En dan denkt hij soms terug aan dat kleine, pas geboren ventje dat zijn papa met grote ogen aankeek. 

Bert

Bert

Bert Destoop begrijpt hoe boeren naar de wereld kijken. Hij is zelf een boerenzoon. Dat scheelt.

 

De ouders van Bert hielden een aantal koeien. Daarnaast deden ze aan akkerbouw. Bert herinnert zich nog de geur van verse melk en hoe die elke avond werd afgeroomd. Van de vette melk werd op maandag en vrijdag dan boter gemaakt.

 

Het was op die dagen een komen en gaan op de boerderij. Mensen kwamen van veraf en dichtbij om boter, eieren, aardappelen, maar ook om stro en hooi. En ze dronken een kopje koffie, of zelfs een ‘dreupel’. Het was ten slotte melkdag. 

 

Zijn moeder maakt vandaag geen melk meer. Andere boeren hebben de fakkel van haar overgenomen. Dat is niet veranderd.

 

Wat is veranderd, is dat wij niet meer om melk gaan. We hebben geen tijd meer om bij de boeren langs te gaan.

 

Zo ontstond bij Bert het idee om Lokaal op te richten. Samen met Sjarel Buysschaert, een jeugdvriend die op hetzelfde idee broedde, groeide Lokaalmarkt uit tot wat het vandaag is: een wekelijkse boerenmarkt en ontmoetingsplaats, voor mensen die graag leven.

Lies

Lies

Het kernteam van Lokaal is vier leden sterk. Twee daarvan, Lies Devos en Sjarel Buysschaert, zien elkaar nog liever dan ze de anderen doen. Sterker nog: ze zijn met elkaar getrouwd.

 

Het was tijdens een vakantie in Frankrijk, net na de geboorte van hun eerste zoon, dat Sjarel Lies vertelde over de boeken die hij had gelezen. En over de grote uitdagingen waar de planeet voor stond.

 

Dat kwam aan bij een kersverse mama. Nachtenlang bleef Lies er mee worstelen.

 

Maar dat heeft Lies met de andere leden van het team gemeen: ze blijft niet graag in negativiteit hangen, houdt meer van licht dan van duisternis.

 

Natuurlijk wou ook zij de wereld een beetje beter proberen te maken. Al was het maar voor haar kinderen. Zodat ze het later nog beter zouden hebben.

Toen Sjarel later dus vertelde over een boerenmarkt annex warme ontmoetingsplaats waarover hij droomde, besloot ze meteen om mee te springen.

 

Want er ontbrak nog een essentiële schakel in het verhaal. Het concept stond er. Maar hoe die markt er dan moest uitzien: daarvoor moest je niet bij Sjarel zijn – laat staan bij Bert, voor wie een stoel en een tafel al bijna luxueus aanvoelt. 

Karel

Karel

Soms maakt het leven vreemde bokkesprongen.

 

Karel schreef over film voor een Vlaamse krant en had in verschillende communicatiebureaus gewerkt. Tot hij op een dag rond de tafel zat met Sjarel Buysschaert.

 

Dat gesprek ging ongeveer zo. “We gaan een boerenmarkt oprichten in Deerlijk. Mogelijks slagen we, mogelijks gaan we op onze bek. Het wordt in elk geval rock ’n roll. Doe je mee?”

 

Ja, Sjarel weet je hoe mensen moet overtuigen. 

 

Waar hij minder van afweet, is hoe je verhalen vertelt. Vandaar de vraag ook aan Karel.

 

Sindsdien is Karel de marketing-en communicatieman van Lokaalmarkt. En is hij bewuster gaan leven. Hij koopt zoveel mogelijk tweedehands, wisselt vrolijk vlees en vegetarisch af en neemt de fiets of trein als het even kan.

 

Verder praat Karel graag met alle klanten op de markt, loopt hij toertjes rond de tafel als vergaderingen te lang duren en is hij van het type "Eerst doen, dan denken". Wat soms wel een goed idee  is, en soms niet.