Resultaten van de tevredenheidsenquête - Deerlijk

Resulaten van de tevredenheidsenqûete - Deerlijk

Voor de tweede keer op rij peilden we naar jouw mening over Lokaalmarkt. 165 klanten hebben de tijd genomen om onze enquête in te vullen.

 

Het aantal respondenten lag daarmee lager dan vorig jaar (310). Wellicht speelt de factor tijd hierin een grote rol. Toch willen we van de enquête een jaarlijkse traditie maken. We hechten veel belang aan de mening van onze klanten én niet-klanten en laten onze werking graag tegen het licht houden.

 

Meer dan 75 % van de respondenten geeft opnieuw de kwaliteit van de producten als hoofdreden aan waarom ze naar Lokaalmarkt komen. Het doet onze boeren en producenten heel veel plezier.

 

Op de tweede plaats komt gezelligheid. Het lokale aspect en het feit dat het rechtstreeks van bij de producent komt, worden daarna genoemd als hoofdreden om boodschappen op Lokaalmarkt te doen. Is er dan ruimte voor een ander type handelaar? Een piste om over na te denken. We zijn tegelijk waakzaam om ons concept zo zuiver mogelijk te houden.  

 

Tijdsgebrek blijkt opnieuw de voornaamste reden waarom sommige klanten niet (vaker) naar de markt komen. Naar aanleiding van gelijkaardige resultaten vorig jaar onderzochten we grondig de piste om aan huis te leveren. Maar het is een stiel op zich: zelfs de grote jongens betreden het veld heel voorzichtig. We maken daarom graag van onze zwakte onze sterkte door nog meer in te zetten op een leuke beleving op onze markt.

 

De algemene tevredenheid over ons aanbod daalde jammer genoeg lichtjes in vergelijking met vorig jaar (NPS van 6,3 tegenover 17 vorig jaar). Objectief staan er op de markt nochtans meer kramen dan vorig jaar (wekelijks vis en chocolade). Oogt het aanbod ‘kleiner’ omdat onze nieuwe markthal een stuk groter is?  Kunnen we ook een plaats bieden voor non-food? 

 

Het succes van Gimber en Het geel genot bewijst in elk geval dat we nog meer werk moeten maken van nicheproducten – al blijken producenten ervan vaak overbevraagd. Nieuw is dat we nu elke maand een bierdegustatie hebben. Vegetariërs bedienden we met De Hobbit. Met Bloemen Vandenbroucke komen we tegemoet aan de vraag van heel wat mensen om bloemen op de markt te hebben.

 

Een aantal keer kwam ook de suggestie om meer lokale verenigingen uit te nodigen. Naar aanleiding van de enquête vorig jaar stuurden we een brief naar alle Deerlijke verenigingen. Op één vereniging na bleef een antwoord jammer genoeg uit.

 

Zelf waren we heel benieuwd naar de reacties op de nieuwe markthal. Een heel kleine minderheid van klanten vond onze oude markthal gezelliger. Daartegenover bevestigden velen dat we enorm aan comfort hebben gewonnen: gezellig warm in de winter en fris in de zomer, parking dichtbij en een terras in de zomer.  

 

Over de communicatie en de sfeer/beleving ten slotte was er algemeen grote tevredenheid. Ook in de komende maanden staan er een aantal leuke activiteiten op het programma. Zo komt Miek van koffiehuis Mokka en Meer op de markt koken (5/4), kunnen kinderen paaseieren komen rapen (19/4) en vieren we op 10 mei onze 3de verjaardag met onder meer een grote barbecue. 

Geschreven door : Karel Deknudt

Karel Deknudt

Gepubliceerd op :
21 / 3 / 2019

Deel dit artikel