Daarom is (zomers) fruit zo gezond

Daarom is (zomers) fruit zo gezond

En, komt het water je al in de mond? Alleen al de kleuren van zomerfruit ademen dit zonnige seizoen uit. Als je denkt aan zomerfruit, denk je aan aardbeien, frambozen, allerlei soorten bessen, kersen ... Fruit zit boordevol voedingsstoffen. Maar waarom zijn ze zo lekker zoet en toch geen zonde? Dit en veel andere weetjes lees je hieronder.

 

Fruit bevat een bom aan vitaminen, mineralen, vezels en bioactieve stoffen. En dat voor weinig calorieën, joepie. Niets voor niets beschrijven we een energiek persoon als iemand ‘fris en fruitigs’. Het vormt een belangrijk onderdeel van een gezond voedingspatroon. We zoomen even in op zomerfruit. Tot die soort behoren steenfruit en zachte fruitsoorten. Een overzicht vind je hieronder.

 

(lees verder onder de foto)

 

Zomerfruit bevat veel vitamine C

Fruit is een van de belangrijkste bronnen van vitamine C. Volgens de Hoge Gezondheidsraad van België heeft een volwassen persoon 110 mg vitamine C per dag nodig. Ze zorgt voor een verhoogde weerstand, is onder andere belangrijk voor je gebit en je huid, maar zorgt ook voor een versnelde opname van ijzer. Laat het ons even omzetten in de praktijk. Zacht zomerfruit staat erom bekend dat het extra vitamine C bevat. Vooral frambozen, kruisbessen, aardbeien, witte en zwarte bessen zijn rijk aan vitamine C. Zwarte bessen zijn koploper: eet je 100 g zwarte bessen dan heb je al 150 g binnen. Eet je evenveel aardbeien dan zit je aan zo’n 30 % van de aanbevolen hoeveelheid.

 

(lees verder onder de foto)

 

Zomerfruit en de extra voedingsvezels

Ook voedingsvezels zijn van belang voor je gezondheid. Ze zorgen voor een verzadigd gevoel na het eten, dragen bij aan een goede spijsvertering … Voor een goede darmwerking moet men minstens 25 g voedingsvezels per dag innemen via voeding. En rarara, ook zomerfruit bevat wat extra voedingsvezels. Het gemiddelde vezelgehalte van zacht zomerfruit bedraagt 4,8 g per 100 g ten opzichte van 2,2 g in ander fruit.

 

(lees verder onder de foto)

 

Variëren variëren, wie zijn best doet zal het leren

De Hoge Gezondheidsraad raadt volwassenen aan om dagelijks 250 g fruit te eten. Bij kinderen tussen 1 en 10 jaar schommelt dat tussen 10 en 16 g. Voor jongeren tussen 11 en 17 jaar wordt gemiddeld 20 g aangeraden. Belangrijk is om te variëren. Geef daarbij ook de voorkeur aan lokaal, seizoensgebonden fruit, te vinden bij Lokaalmarkt. Zo breng je makkelijk variatie in je voeding en zorg je ervoor dat je verschillende voedingsstoffen binnenkrijgt.

 

(lees verder onder de foto)

 

Voldoende (zomer)fruit op het menu

Fruit inschakelen in jouw voedingspatroon? Een eitje. Het start al ’s morgens vroeg bij het ontbijt door een tiental aardbeien aan je yoghurt toe te voegen. Eet een handvol framboosjes als tussendoortje. Ooit al eens bosbessen toegevoegd aan jouw zomerse salade? Een aanrader. Mix eens nectarines met een glas koude melk. Of meng heel wat zomers fruit in een frisse fruitsalade. Wedden dat niemand hieraan weerstaat? De calorieteller mag natuurlijk af en toe de hoogte in gaan, want zomerfruit gaat natuurlijk perfect samen met pannenkoeken, taart of ijs.

 

(lees verder onder de foto)

 

Hoe het verlies aan vitaminen en mineralen beperken

Ben je van plan om zomerfruit te verorberen? Was het dan steeds voor gebruik. Belangrijk is om het niet in het water te laten liggen, want zo verliest het heel wat vitaminen en mineralen. Leg het fruit in een vergiet en dep het nadien droog. Verwijder ook nooit kroontjes of steeltjes weg voor het wassen. Want zo neemt de vrucht veel water op waardoor het z’n aroma verliest. We gebruiken allemaal wel eens zomerfruit in een coulis, verwerkt in een dessert of saus. Maar wist je dat er zo snel veel nutriënten verloren gaan? Het kleurrijke fruit eet je dus het best kraakvers.

 

Download hier het pdf-bestandje van het zomerfruitoverzicht. Handig om bijvoorbeeld aan de frigo te hangen. 

 

Bronnen: https://www.nice-info.be/voedingsmiddelen/https://www.nice-info.be/nutrinews/, Seizoenskalender van Velt. 

Geschreven door: Hanne Dewaele

Hanne Dewaele

Gepubliceerd op:
24/06/2021

Deel dit artikel